Verhaal achter de deur 29-06-2018

Verhaal achter de deur

Mensen hebben veelal het idee dat ze een behoorlijke drempel over moeten stappen als ze contact opnemen met medewerkers van een deurwaarderskantoor. En dat geldt heus niet alleen voor schuldenaren.  Maar waar komt dat toch vandaan?  En is dat gevoel wel terecht? Om een beetje kou uit de lucht te nemen en een kijkje in de dagelijkse deurwaarderspraktijk te geven verhaalt Karin van der Meijs over haar ervaring als budgetcoach bij een deurwaarderskantoor.

Het gevoel dat een groot aantal mensen hebben bij het woord gerechtsdeurwaarder is dat deze hen het vel over de oren trekt. Is dit echt het geval en is dit het enige dat zij doen?

Ik had voordat ik zelf bij een deurwaarder ging werken een heel verkeerd beeld van een gerechtsdeurwaarder. In mijn ogen was het een man met een regenjas en een aktetas. Hoeveel een beeld kan afwijken van een werkelijkheid blijkt wel uit de omstandigheid dat wij meer vrouwen in dienst hebben dan mannen.

Waar kwam mijn beeld vandaan?
Als kind had ik zelf ook te maken met gerechtsdeurwaarders aan huis. Mijn ouders wilde niet dat ik daarvan op de hoogte was, maar zoals vaak telt ook hier dat kleine potjes grote oren hebben. De angst en de machteloosheid waarin ze verkeerden was enorm. Ze schaamden zich en wisten hier niet mee om te gaan. Het verdriet dat daardoor ontstond is mij nog het meeste bijgebleven. 

Emoties
Tijdens mijn huisbezoeken als budgetcoach kom ik dit soort emoties ook tegen. De mensen weten dat ik kom, ze hebben een brief ontvangen. Als ik dan daadwerkelijk aan de deur sta, reageren ze soms heel bijzonder. Een veel gehoorde uitspraak is: “jeetje je komt dus echt! Kom je mij echt helpen?” Mijn reactie is dan altijd dat ik heel graag het verhaal achter de deur wil aanhoren en kijken of ik iets voor ze kan betekenen. Natuurlijk komen er emoties tijdens zulke gesprekken los.  De ene keer heb ik een fijn gesprek aan de keukentafel, een andere keer als de kinderen thuis zijn (lees hier: kleine potjes hebben grote oren), kom ik niet verder dan de voordeur. Toch leveren bijna alle gesprekken iets bijzonders op. Het is fijn als mijn bezoek tot een positief resultaat voor alle betrokken partijen leidt.

Onlangs heb ik een geweldig gesprek gehad met een betrokkene. Ik werd bij de deur aangesproken door de vader. Hij was in eerste instantie niet blij met mijn bezoek. Ik ben werkzaam bij een deurwaarderskantoor en daar had hij slechte ervaringen mee. Toch werd ik binnen gelaten en éénmaal in gesprek begreep ik waar die argwaan vandaan kwam. Veel ellende uit het verleden: onbegrip, machteloosheid, angst, boosheid en onvrede kwamen ter sprake. Het verhaal was heel duidelijk en aan al die ellende kon ik niets veranderen, maar door uit te leggen hoe ik werk kon ik wel laten zien dat het soms ook anders kan. Samen met zijn zoon heb ik gesproken over wat er op dat moment speelde op financieel gebied, “het verhaal achter de deur”. De oorspronkelijke emoties van argwaan en boosheid waren door het gesprek veranderd in rust en opluchting omdat er zaken besproken én afgesproken konden worden. Uiteindelijk was betrokkene blij met mijn komst.

Zo blij als een kind
De emoties van betrokkene en zijn vader lieten me niet koud.
Ik ging naar de deur in de hoop iets te kunnen bewerkstelligen en uiteindelijk ben ik zo blij als een kind naar de auto terug gelopen. Weer iemand kunnen helpen inzicht te krijgen in de situatie en handvaten kunnen geven zodat er wat aan gedaan kan worden!

Dus, nee gerechtsdeurwaarders zijn geen boemannen die alleen geld komen halen. Het zijn gewoon mensen en een aantal deurwaarderskantoren bieden zelfs een extra service aan die meer gericht is op schuldenaren dan op schuldeisers . Het inzetten van een budgetcoach is zo’n extra service die door velen met open armen wordt ontvangen en absoluut een andere beeld van de deurwaarderij schept. 

 

Overige artikelen